Afgelopen weken werkten wij over het verhaal ‘Max en de toverstenen’. Ons verhaal had twee verschillende delen: ‘de goede afloop’ en ‘de slechte afloop’. Zo bleef ons verhaal enkele weken leven in onze klas, de spanning over hoe het verhaal zou kunnen aflopen was groot. We merkten dat wat we doen invloed heeft op anderen. Zowel positief als negatief..
Kijken jullie mee wat we allemaal deden?
– Vertellen van het verhaal in verschillende delen (algemeen deel, de slechte afloop en de goede afloop)
– Fantaseren over hoe het verhaal zou verder aflopen.
– Dramatiseren van het verhaal a.d.h.v. een verteltafel, poppenkast…
– Het maken van een rotslandschap
– Kleuren en prikken van een muis
– Waarneming van een muis
– Muizenkroon maken
– Toversteen maken
– Muizentekening kleuren en opkleven
– Maak groepjes van 3 stenen
– Krullenbol: tekenen van een muis (3K), holletjes van de berg tekenen (2K)
– Schrijfpatroon: maak de staart verder (3K)
– Aanbrengen van het letterkoffertje ‘Max de muis’
– Aanbrengen van de letter ‘M’. Dit ook bespreken in de klas.
– Waarneming van verschillende stenen
– Wegen van stenen (evenveel)
– Parabel: huis op de rots, het huis op het zand
– Godsdienst: Als stenen botsen (muzisch poppenspel)
– Godsdienst: bespreken van het goede en het slechte
– Godsdienst: Iets goed vertellen over een vriend in de klas
– Godsdienst: liedje: ‘Wij zeggen neen tegen ruzie’
– Stenenmassage
– Vouwen van een muis
– Zandtafel: naspelen van verhaal met muizen en stenen
– Maken van mijn toversteen
– Strijkparelen: muizen maken