We vlogen terug in de tijd naar ongeveer 1000 jaar geleden.. We onderzochten en maakten kennis met het Middeleeuws leven.
Onze klas was geen klas meer maar een kasteel met een grote poort en een ophaalbrug.
Kijk maar mee wat we allemaal deden;
– We brainstormden over ridders, jonkvrouwen en kastelen. We noteerden wat we al weten en wat we willen te weten komen.
– We noteerden hiervoor enkele onderzoeksvragen en gingen met media en verhalen op zoek naar de antwoorden.
– We kregen er ook een nieuwe vriend bij ridder Roderick uit de Middeleeuwen. Hij nam ons mee in zijn avonturen.
– We bekeken verschillende filmpjes, prenten over de buitenkanten en binnenkant van een kasteel.
– We schilderen ons eigen kasteel langs de buitenkant en maakten hiervoor ook een ophaalbrug en de kettingen.
– We knutselden ook de binnenkant van het kasteel.
– Versierden bekers met diamanten
– Mochten met spuitbussen borden en bestek in het goud spuiten.
– Knutselden hoge stoelen met emblemen van het kasteel.
– Door kaartjes leerden we de mensen kennen die in het kasteel leven, zoals de ridder, jonkvrouw, de meid, de smid, koning, de nar…)
– We mochten vrijblijvend glasramen maken. (uitprikken van papier en daarna bekleven met crêpepapier)
– Tekendictee van over het kasteel
– Vrij knutselen van een kasteel in de knutselhoek.
– Prikken en kleven van onze ridderhelmen
– Schilderen van de hoge hoeden voor de jonkvrouwen
– Armbanden schilderen in het goud en versieren met diamanten en geschilderde macaroni
– Kiezen van een schild of zwaard
– Werkboekje
– Verhaal: Ridder Rikki
– Verhaal over de drakenlogie.
– Verhaal: Ridder Roel
– Spelen en verkleden in ons eigen kasteel
Nu we alles hebben en weten over het leven in het kasteel wordt het tijd om een echte ridder of jonkvrouw te worden.
Hiervoor moeten we allerlei proeven doen. Wat een opdrachten maar het is ons allemaal gelukt. We waren er klaar voor.
Kijken jullie mee naar onze ridder en jonkvrouwavonturen?