Dinsdag 3 september
De “Instaples” van elk blok frist in een spelvorm gekende leerstof op waar het blok op voortbouwt. De kinderen zullen in dit soort lessen zeker hun best doen, want juiste antwoorden worden ‘beloond’ met een tip, een punt,… Die zijn nodig om het doel van het spel te bereiken. Ze werken in heterogene groepjes samen d.w.z. zwakkere lln. kunnen hulp en uitleg vragen aan sterkere teamgenoten; die leren dat hulp bieden meer is dan gewoon voorzeggen. Door goed samen te werken, ervaren ze succes. Als het goed loopt, leren ze met en van elkaar en wordt het groepsgevoel versterkt.
In deze nieuwe wiskundemethode maakten we vandaag kennis met de Bollobo’s: dit zijn ruimtewezentjes die op de planeet Bonk leven (tussen Mars en de aarde). Bento, één van deze ruimtewezentjes, was aangespoeld op een onbewoond eiland en wist niet goed hoe hij terug zou geraken. Daarom had hij hulp nodig. De klas werd verdeeld in 2 grote teams die elk bestonden uit 3 kleine groepjes: 2 groepjes kregen een vissersboot en de andere 3 een zeilboot. Het doel van dit spel was: 20 km varen om dit eiland te bereiken en zo Bento te bevrijden. Dit aantal km konden ze ‘verzamelen’ door de oefeningen in het rekenboek correct op te lossen. Was de oplossing juist, dan mochten ze een kaartje ‘trekken’. Was het een kaartje waarop stond wat hun boot nodig had (wind of brandstof), dan hadden de groepsleden 1 km verdiend en kwamen ze al dichter bij het eiland. Deze activiteit is zeer vlot verlopen en iedereen werkte enthousiast mee in de groepjes! Na een bepaalde tijd hebben we het spel stopgezet. We hebben samen 18 km behaald: jammer, nog een beetje te weinig om Bento te kunnen bevrijden. Op de foto’s kan je zien hoe ijverig de kinderen deze morgen aan het werk waren!