Hallo!
In de week van 14 oktober leerden de kleuters en ik (Juf Tabitha) elkaar nog wat beter kennen en gingen we themaloos aan de slag. Zo zagen we circustrucjes met bekers, mopperende vriendjes, en speelden we het verhaal van āMoppereendā na op het schimmendoek. Wie kent het liedje nog? (Het is een mopper, mopper, mopper, mopper, mopperdag..)
De week voor en na de herfstvakantie kwamen we meer te weten over de herfst! Op maandag lagen er overal blaadjes in de klas! Wie had die daar gebracht? De wind misschien? Tijdens de brainstorm konden de kleuters vertellen wat ze al wisten over de herfst, daarna werden er vragen gesteld. Doorheen de weken gingen we op zoek naar antwoorden! Zo kwamen we te weten dat sommige bomen, zoals Beukenbomen, wel 300 tot 400 jaar oud kunnen worden! Tijdens het experimenteren met drijven en zinken, namen enkele kleuters waar dat niet alle kastanjes zinken, maar sommige bleven drijven. We braken enkele tamme kastanjes open en ontdekten hoe het kwam dat sommige noten bleven drijven. Vraag maar eens aan je kleuter welke kastanje ze zouden opeten š
Anna vond in het bos een eikel met een ātakjeā er aan. In de kring werd er besproken wat dit kon zijn. Dit bleek geen takje te zijn, maar een wortel. We ontdekten dat er uit een noot een nieuwe boom kan groeien. Aan het raam in onze klas groeien nu 2 nieuwe Eikenbomen.
Tijdens het bosbezoek werd er gezocht naar dennenappels, slakken, paddenstoelen, en meer! Nadat we een avontuurlijke tocht hadden door het bos was er even tijd voor ontspanning. De kleuters hadden enorm veel pret met de blaadjesregen en het rollen van de berg! Het was fijn om al die blije gezichtjes te zien! š
We gingen ook aan de slag met patronen! Er werden patronen verder gelegd met blaadjes, dennenappels, takjes en verschillende noten. Er werden ook ākrachttakkenā versierd met patronen. Net zoals de bomen sterk en stevig blijven, zelfs als hun blaadjes vallen, zo kunnen wij ook sterk zijn. Elke keer als de kleuters hun krachttakje vasthouden kunnen ze voelen hoe de tak hen helpt om sterk te staan, net zoals een boom. Je mag hun krachttak op een speciaal plekje zetten waar ze ernaar kunnen kijken of hem kunnen vasthouden wanneer ze zich sterk willen voelen.
De kleuters leerden ook nog 2 klanken kennen, de [M] van Max de Muis, en de [OO] van bOOm. Enkele vriendjes kregen de letterkoffer al mee naar huis en brachten spulletjes mee waarin we de klanken konden horen.
Zo zo.. Dat was heel wat! Tot later!
Juf Tabitha