VRIJDAG 9 FEBRUARI 2024:
De afgelopen twee weken leerden en werkten we in de klas rond het thema ‘ridders, jonkvrouwen en kastelen’. Hierbij stond ‘beeld’ (knutselen) en drama (inleving in een rol en fantasie) centraal. Daarnaast zochten we ook antwoorden op heel wat vragen over het thema/ vroeger (in de Middeleeuwen, over ridders, jonkvrouwen en kastelen). Wat deden we allemaal?
– brainstormen en ridders, jonkvrouwen en kastelen. Wat weten we al en wat willen we nog weten?
– via verhalen, boeken, filmpjes zochten we antwoorden op onze vragen over ridders, jonkvrouwen en kastelen
– maakten van ons huisje een echt kasteel
– versierden bekers met diamanten
– schilderden borden en bestek in het goud
– spelen en verkleden in ons eigen kasteel
– thema- en woordkaartjes in het thema
– glasramen maken: uitprikken van papier en bekleven met zijdepapier
– schilderen van hoge hoeden (jonkvrouw)
– armband schilderen en versieren met diamanten (jonkvrouw)
– schilderen en ontwerpen van een eigen schild (ridder)
– kleuren, prikken, knippen en kleven van eigen ridderhelm (ridder)
– tekendictee van over het kasteel (3K)
– themawerkboekje (3K)
– Verhaal: Ridder Rikki
– Verhaal de ridder zonder billen
– muziek: themalied ‘ridder Roderik’
– page- proeven om een echte ridder of jonkvrouw te worden (zie blogbericht hieronder)
– fruittraktaat van de ouderraad
– …
Geniet van de sfeerbeelden!