”Themaloze week”: Tijdens deze week staat meespelen met de kleuters en observeren centraal om zo in te kunnen spelen op de vragen en interesses van de kleuters. Herhalen is héél belangrijk, daarom maken we daar ook tijd voor. We oefenen en herhalen zaken van de voorbije thema’s!
Groeien in zelfredzaamheid en zelfstandigheid (zelf jas aandoen, neus snuiten, handen wassen,…)
Samenspelen, beurt afwachten, delen,..
Versje: Jasje aan
Ik leg mijn jasje neer
Een hand in de mouw
En nog een keer
Omhoog die handen allebei
Ik heb mijn jasje aan
Knap van mij!
Versje: Op het potje
Ik ben zo fier!
Want, TA-DA, zie hier!
Mijn broekje is NIET nat.
Zelfs niet Ă©Ă©n kleine spat.
Ik ben mama’s klein sprotje.
Maar ik ga wel al helemaal alleen…
OP MIJN POTJE!
Wat hebben we allemaal gedaan tijdens de voorbije themaloze week:
- Inleiding thema met Anna (handpop) en blad “Ik kan het al zelf” duimpjes inkleuren (ik kan al zelf mijn neus snuiten, mijn handen wassen, mijn jas aandoen,…)
- Lars de klaspop moet nog veel leren, en wij willen hem daarbij helpen. Via stappenplannen oefenen om zelf onze jas aan te doen, neusje te kuisen,…. samen met Lars.
- Bewegingshoek: Klimrek in de klas (nieuw – afspraken maken)
- Pengreep oefenen (elke maand tekenen we een kindje – evolutie kind tekening vanaf 3 jaar t.e.m. de derde kleuterklas)
- Verschillende spelletjes uit de fijne motoriek koffer om de fijne motoriek, pincetgreep, enz in te oefenen
- Schaargreep oefenen (vrij knippen op stippenlijnen)
- Kaartje grootouders knutselen: Stempelen, prikken en kleeftechniek
- Orkest met ritmestokjes (kennis maken met verschillende begrippen traag – snel – luid – stil – zacht – hard – kort – lang)
- Luisteren naar verschillende verhalen: Niet slaan, Anna! – Anna maakt ruzie – Ik kan het zelf – …
- Godsdienst: Gesprekje samen spelen, samen delen
- Enz…